دکتر میرمحمدی رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی در گفتگوبا خبرنگاریزدفردا به تشریح کامل طرح پزشک خانواده پرداخت و به ابهامات و سئوالات شهروندان در زمینه اجرای این طرح ملی پاسخ داد .

یزد:علی آبادی خبرنگار سرویس بهداشت و درمان یزدفردا :دکتر میرمحمدی رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی در گفتگوبا خبرنگاریزدفردا به تشریح کامل طرح پزشک خانواده پرداخت و به ابهامات و سئوالات شهروندان در زمینه اجرای این طرح ملی پاسخ داد .

 

مصوبات محکم قانونی اجرای کشوری طرح پزشک خانواده

دکترمیر محمدی در ایتدا با اشاره به اینکه در برنامه پنجم توسعه کشور نیز تسریع به اجرای طرح پزشک خانواده شده است  اظهار داشت :در برنامه توسعه چهارم و پنجم براساس مصوبه  مجلس شورای اسلامی  دولت مکلف به اجرای  طرح پزشک خانواده در سراسر کشور شده است .

 و افزود :به دنبال تصویب در برنامه پنجم ،هیئت دولت طرح پزشک خانواده را در دستور کار خود قرار داده و طی مصوبه ای که برای اجرای این طرح گذراند ، وزارت خانه های  بهداشت و تعاون و کار و امور اجتماعی را مکلف کرد که طرح پزشک خانواده را در سطح ملی در تمام استانهای کشور به اجرا در آورند .

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد تاکید کرد :طبق ماده 32 و 35 قانون توسعه صراحتا به این موضوع پرداخته شده و در تاریخ 26 فروردین ماه 91 هیئت وزیران موضوع را تصویب کرد

اجرای آزمایشی طرح و شناسایی و برطرف کردن نواقص به مدت 6 سال

دکتر میرمحمدی دبیر ستاد پزشک خانواده استان یزد درمورد سابقه اجرای طرح پزشک خانواده گفت : قبل از اینکه این طرح عظیم ملی  به صورت کشوری اجراشود اجرای آن  درسطح روستایی از سال 1384 در دولت هشتم آغازشد و بتدریج تمام افراد ساکن روستا های کشور  تحت پوشش طرح پزشک خانواده در آمدند.

وی خاطر نشان کرد :بعد از شش سال از شروع واقعی طرح که عمده اجرای آن در دولت نهم پی گیری شد ،آمارها نشان می دهد که  ارجاع بیماران از روستاها به شهرها 40 درصد کاهش پیدا کرد

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد افزود :افراد تحت پوشش این طرح در همان روستاها و محل زندگی خود خدمات پزشکی لازم را دریافت کردند و  پزشکان حضور یافته در روستاها ، بیماری ها را  تشخیص و تحت درمان قراردادند .

وی در مورد اجرای این طرح در استان یزد گفت: به فضل الهی و تلاش پزشکان متعهد و همیاری روستاییان استان، 100 درصد افراد ساکن روستاهای استان یزد تحت پوشش پزشک خانواده قرار گرفتند .

وی خاطر نشان کرد:82 پزشک عمومی  در روستاها ی استان یزد به عنوان پزشک خانواده روستایی مستقر و 6 سال است که به بهترین نحو خدمات پزشکی را به هموطنان روستایی رائه داده اند .

اجرای طرح عظیم ملی پزشک خانواده در شهر های کشور به صورت همزمان

دبیر ستاد اجرایی طرح پزشک خانواده استان یزد گفت:این طرح ملی به صورت همزمان در تمام استان های کشور اجرا می شود

وی افزود:برنامه ریزی ها به گونه ای است که در استان هایی که از نظر نیروی انسانی متخصص در وضعیت مطلوبی قرار دارند به صورت جامع و کامل اجرا خواهد شد ودر استان هایی که احیانا کمبودی داشته باشند نیز با استفاده از نیروهای متخصص استان های همجوار طرح اجرایی خواهد شد تا همه شهروندان ایران تحت پوشش خدمات این طرح ملی قرار گیرند .

میرمحمدی با اشاره به اینکه هنوز این طرح به اجرا درنیامده عده ای نگران آنند که با اجرای این طرح حضور بیماران استان های همجوار در استان کم خواهد شد ،افزود: نه تنها حضور بیماران مسافر کاهش نخواهد داشت بلکه با اجرای این طرح ،ارجاع بیماران از استان های فاقد امکانات کلینیکی تخصصی  و بیمارستانی به استانهای دارای امکانات بیشتر صورت خوهد گرفت و در نتیجه شاهد افزایش حضور بیماران در فضاهای دارای امکانات تخصصی درمانی خواهیم بود.

وی تاکید کرد :با پیش بینی های صورت گرفته در این طرح ،در دفترچه بیمه شدگان برگ سفر ویژه افرادی است که به استانهای دیگر سفر می کنند، بتوانند از خدمات طرح پزشک خانواده در استان مقصد سفر خود استفاده نمایند و قطعا  بیماران  حق انتخاب محل درمان خود در هر نقطه از کشور را خواهند داشت .

اجرای طرح در کشور های توسعه یافته ی جهان

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد افزود:اجرای این طرح در بسیاری از کشور های پیشرفته و توسعه یافته ی  جهان سالهاست که  در حال اجراست، کشورهایی مانند استرالیا کانادا انگلستان از جمله کشور های  پیشرو در این طرح هستند که در حال حاضر در حال تربیت نیروی انسانی متخصص در زمینه پزشک خانواده هستند .

با اجرای این طرح هزینه درمانی سطح 1 پزشکی رایگان خواهد بود

دکتر میر محمدی با اشاره به این نکته که با اجرای این طرح دسترسی مردم به خدمات تشخیصی درمانی ارتقاء پیدا می کند افزود:با اجرای این طرح هزینه های پرداختی مردم در سطح 1 درمانی کمتر و در بعضی موارد صفر  خواهد شد وویزیت پزشک عمومی ،دارو ،تزریقات و  پانسمان کلا رایگان خواهد بود و هیچ مبلغی دریافت نخواهد شد .

برنامه های تکمیلی در راه است

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت :برنامه های تکمیلی این طرح نیز در دستور کار وزیر بهداشت و درمان قرار دارد که با حمایت دولت و تامین اعتبارات لازم ارائه خدمات پزشکی سطح 2 و 3 نیز در سیستم دولتی کاملا رایگان ارائه می شود .

برای همه ایرانی ها پرونده سلامت تشکیل می شود

دکترمیرمحمدی اظهار داشت :با اجرای طرح پزشک خانواده پرونده سلامت برای همه ایرانی ها به صورت الکترونیکی تشکیل خواهد شد و تمام  اقدامات آزمایشگاهی و مدارک پزشکی افراد به صورت تخصصی و فوق تخصصی در پرونده آنها ثبت خواهد شد .

 

وی دسترسی به پرونده پزشکی افراد را تنها از طریق خود فرد و پزشک متخصص آن فرد اعلام کرد و به پیش بینی های لازم جهت حفظ اسرار پزشکی شهروندان در این طرح تاکید کرد.

وی افزود:در هر کجای کشور که بیمار نیاز پیدا کند پزشکان  می توانند به این پرونده ها دسترسی داشته باشند و در هزینه های آزمایش مجدد و همچنین زمان انجام بسیاری از آزمایشهای تخصصی نیز صرفه جویی خواهد شد و در بالا بردن سرعت عمل ارائه خدمات پزشکی به بیماران نیز موثر خواهد بود .

وی تاکید کرد:با اجرای این طرح و تشخیص  بیماری های  شهروندان و ارجاع به متخصصین توسط پزشک خانواده از سردر گمی بیماران و مراجعات آنها به پزشکان متعدد برای یک بیماری نیز کاسته خواهد شد .


مزایای طرح پزشک خانواده و عدالت در سلامت

دکتر میر محمدی در تشریح مزایای این طرح ملی اظهار داشت :با اشراف پزشک خانواده به بیماری افراد ،شاهدمصرف منطقی دارو و همچنین خدمات پاراکلینیکی  خواهیم بود

وی افزود:در صورتی که تامین اعتبار به خوبی صورت گیرد و بیمه ها نیز حمایت لازم را انجام دهند قطعا بحث عدالت در سلامت اتفاق خواهد افتاد و همه می توانند از خدمات پزشکی در سطح مطلوب با هزینه بسیار پایین برخوردار شوند.

دبیر ستاد اجرایی طرح پزشک خانواده استان یزد گفت:با اجرای این طرح پزشکان عمومی جایگاه واقعی خود را بدست خواهند آورد و اکثر بیماری ها قبل از رشد شناسایی و درمان خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد : دانشگاه های علوم پزشگی کشور خود را موظف می دانند برنامه های آموزشی لازم برای اجرای صحیح طرح را در دستور کار خود قرار دهند و پزشکان با آموزش های لازم و به روز به بیماران خود خدمات پزشکی را ارائه نمایند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی افزود :طرح به صورت تدریجی روند تکاملی خود را طی خواهد کرد و ستادی به ریاست استاندار و فرماندار ها در شهرستانها وبا دبیری رییس دانشگاه  علوم پزشکی وعضویت مدیران بیمه ها مشکلات را رصد و در صدد حل آن تصمیم گیری خواهند نمود و با تفویض اختیاری که کشور به استانها نموده است هر منطقه با توجه به مشکلات منطقه تصمیم های لازم در جهت رفع مشکل را اتخاذ خواهد نمود.

حق انتخاب پزشک خانواده توسط شهروندان

دکتر میر محمدی در ادامه افزود:از نقاط قوت این طرح می توان به حق انتخاب پزشک توسط شهروندان اشاره نمود که هر فرد می تواند پزشک خود را انتخاب نماید و در صورت عدم رضایت نسبت به تغییر پزشک خود اقدام کند، که در نتیجه باعث ایجاد انگیزه در ارائه خدمات مطلوب به بیماران توسط پزشکان خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه طرح پزشک خانواده به صورت کشوری و براساس جدول زمانبندی وزارت بهداشت اجرا می شود ،افزود: امید واریم شاهد ارائه خدمات مناسب و در خور شان ملت ایران توسط پزشکان متعهد باشیم .

انجام تمام آزمایش ها و معاینات لازم توسط پزشک خانواده

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت:در اجرای "طرح پزشک خانواده" هر پزشک موظف است تمام آزمایشات لازم و معاینات کامل را در مورد شهروندان تحت پوشش خود انجام داده و با تکمیل پرونده پزشکی افراد، تمام بیماری های آشکار و نهان بیماران شناسایی خواهد شد و خود قدم بزرگی در جهت پیشگیری از پیشرفت بیماری ها خواهد بود  .

تعداد تحت پوشش هر پزشک و ساعت حضور پزشکان و سایر  موارد دیده شده در طرح

وی افزود:در این طرح هر پزشک از  500 تا  2500 شهروند را تحت پوشش خدمات پزشکی قرار خواهد داد و و محدوده پوشش جغرافیایی هر پزشک شعاع 1.5 کلیومتری محل سکونت و یا محل کار افراد می باشد وپزشکان خانواده از ساعت صبح 7 الی 12  و 16 الی 20 در محل مطب خود حضور خواهند داشت  و درمحل حضور هر پزشک خانواده یک پرستار یک ماما و یک متصدی تزریقات  هم حضور خواهد داشت تا روند تکمیلی درمانی سطح 1 را به بیماران ارائه نمایند .

وی خاطر نشان کرد :در جهت اجرای دقیق این طرح پیش بینی حضور پزشک جایگزین در صورت نیاز به مرخصی پزشک و همچنین سفر و موارد مورد نیاز پزشک دیده شده و در هر حالت بیمار بدون پزشک خانواده نخواهد بود .

دکتر میر محمدی نظارت را  مهمترین شرط موفقیت این طرح ملی دانست و اظهار داشت :در زمان اجرای طرح ستاد استانی نظارت کامل بر حسن انجام امور را خواهد داشت و شهروندان نیز بهترین ناظر این طرح عظیم ملی خواهند بود که می توانند نواقص را از طریق ستاد های استانی و شهرستانی پیگیری نمایند.

400 پزشک عمومی مجری طرح در استان یزد

وی در ادامه افزود :براساس برنامه ریزی های صورت گرفته پزشک مورد نیاز استان یزد برای اجرای این طرح 400 نفر بوده و که تا کنون 437 پزشک برای همکاری با طرح ثبت نام نموده اند

دکتر میر محمدی گفت:بیماران برای درمان و دریافت خدمات در طرح پزشک خانواده هیچ وجهی پرداخت نمی کنند  و برای هر بار ویزیت هم هیچگونه هزینه ویزیت از طریق بیمه ها پرداخت نخواهد شد و تنها سرانه ثابت درنظر گرفته شده برای هر بیمار به پزشک خانواده پرداخت خواهد شد و در نتیجه هر پزشکی که شهروندان تحت پوشش خود را بهتر درمان نماید بیشترین بهره را از این طرح خواهد برد و شهروندان نیز از پرداخت هزینه برای دریافت خدمات پزشکی سطح 1 معاف خواهند بود .

وی با اشاره به ایتم هایی چون نیروی انسانی آموزش تخصصی  متخصصین و بیمارستان ها به عنوان شاخص های زیر ساخت اجرای این طرح ملی اشاره نمود و استان یزد را یکی از آماده ترین استانها برای اجرای کامل این طرح دانست و افزود :با اجرای کامل و صحیح این طرح شاهد بالا رفتن سطح سلامت جامعه خواهیم بود و خدمت بی منت نظام جمهوری اسلامی را شاهد خواهیم بود .

 

 

 

 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا